mandag den 29. juni 2020

Dag 4 - smuk dag - 0 km - 109 km

> Vågnede kl 3:38 og tjekkede vejrudsigten - men nej! 8 m/s sydfra og op til 2 knob modstrøm i Lillebælt...det blir ikke med Mille og mig som Ofelia!
> Så jeg sov videre til kl 7 og stod langsomt op. Nåede morgenyoga på stranden med Trine (tak - skønt for krop og sjæl), hjem til et bad (og faldt over den her glade sten - der er mange af samme type overalt i Bogense) og videre til morgenmad i den grønne streetfood campingvogn igen, hvor livet blev vendt. Carsten som stod bag disken fortalte om, at han for nogle år siden stoppede op og sagde sit job op og gik nye veje. Der var for meget grobund for noget, som jeg hørte som en slags ubevist konkurrence og mangel på glæde ved livet. Han dyrkede i stedet friluftsliv og har nu med kæresten de her grønne streetfoodvogne - og er glad! Det var godt at lytte til! Jeg kom til at tænke på min frie og livskloge niece Siri-Anna, som i en tidlig alder lærte mig, at hvis man kun er god (til at være menneske eller spille klaver eller skrælle appelsiner) fordi man er bedre end andre, så er det ikke så brugbart, fordi man så bygger på, at andre skal være dårligere end mig. Nej - vær god....fordi du er god! Punktum. Tak for at dele dig selv med mig og verden Siri-Anna!
> Bagefter gik jeg tur i Fredskoven, og fandt evighedsegen, som er hele 300 år! Kom til at tænke på tree of eternity, som Catherina og jeg fandt i Fortingall i Skotland - 3000-5000 år efter sigende!! Pilatus' far var udstationeret som officer der - havde han haft familien med kunne lille Pontius have leget i træet, da det allerede var i en høj alder!
> I skoven er der bygget masser af ting til leg og træning! Som den her miniviadukt. Tænker på når vores forældre tog os med i "kondiskoven" i Hillerød som børn. Det var fedt!
> Tilbage i byen fandt jeg den her smukke samling blomster! Og sad senere og nød udsigten ud mod Æbelø, hvor min seje mor og jeg har gået ud og tilbage ved lavvande - hvor der kun er ca 20 cm vand. Men det kan nu godt være sejt, når det er flere km.
> Pludselig hørte jeg klokkespil - for 32 år siden da byen fyldte 700 år fik rådhuset foræret 18 klokker, og der spilles løbende årstidens sange - fx "en yndig og frydefuld sommertid". Tjekkede playlisten på nettet, og faldt i december over "Climb every mountain, ford every stream" - den måtte jeg lige tjekke. Den er fra Sound of Music og synges af abedissen som bl.a. indleder med ordene: se op mod bjergene - der kommer hjælpen fra! I et spring gik tankerne til, at vi til efteråret i Akademisk Orkester og Kor skal opføre Mendelssohns Elias, og da hovedpersonen på et tidspunkt er meget langt nede synger tre engle netop denne trøstende tekst "Hebe deine Augen auf zu den Bergen". Benedikte, Signe og Asta har sagt ja til at synge den smukke terzet - årh, hvor jeg glæder mig til det! Tak til jer tre!
> Har kigget til Mille flere gange, og hun hygger sig fint!
> Om eftermiddagen gik jeg ud til Gyldensten strand, hvor man har gennembrudt et dige og fået en saltvandslagune og en ferskvandssø, kun adskilt af en landtange - og fuglene elsker det. Så iøvrigt en stor rovfugl der ekvilibristisk prøvede at fange en måge i flugten... Ude for enden er der et superflot infocenter med billeder og viden, og jeg tænker med taknemmelighed på min mor, som altid har haft en smittende interesse for natur og i høj grad fugle.
> På vej hjemad trak det op. Jeg stak tomlen ud, og Heidi (ikke fra campingpladsen) kom som første bil kørende og stoppede og kørte mig helt hjem, hvor de første dråber faldt! Tak for at være endnu en engel på vejen.
> Jeg fik en smuk mailhilsen fra en studerende, som sidder med eksamensforberedelser, med alt hvad dertil hører, og som havde fundet ro og styrke i ordene: hellere være optimist og tage fejl end pessimist og altid få ret! Tak for de ord!
> I dag har det blæst over en kvart pelikan - i morgen har udsigten lovet op til heldagsregn og 11-12 m/s....så - det blir nok et museum og et bibliotek. Men her er godt at være! Og jeg skal hilse fra Mille!
>

Ingen kommentarer:

Send en kommentar