tirsdag den 30. juni 2020

Dag 5 - en ikke-sommerdag - 0 km - 109 km

Det har blæst i dag! Tæt på en halv pelikan, - som vistnok er omkring 14 m/s. Regn har der også været, men det meste faldt heldigvis mellem 21 og 4 i nat (yes - teltet holdt helt tørt!!) så det har været muligt at komme lidt ud i dag mellem bygerne og prøve at gå skråtlæns.
Den grønne streetfood holdt forståeligt nok lukket, og i starten af dagen mærkede jeg en rastløshed og anstrøg af modløsheden om "ååååh - hvornår blir det anderledes" - men det er også en del af pakken.
Man må ikke tage ophold på biblioteket for tiden, så jeg bladrede bare længe i nogle bøger - bl.a. i en om berømte børn ... Jeanne d'Arc, Mozart, Björk, Lukas Graham, Greta Thunberg. Spændende fortalt! Siden gik jeg på det lille museum, som viste historie om modelskibe og malerier og stenalder og maskinfabrik og jernbanekørsel og fængselscelle mm. Herefter gik jeg forbi Meny og fik en halv liter friskpresset appelsinjuice, som blev hældt indenbords på kort tid og mærkede: nåååh - jeg manglede bare næring :-) Godt at huske når det hele daler lidt!! Så enkelt og vigtigt!
Ved frokosttid tog vinden til, og jeg var en smut hjemme og flytte teltet lidt i læ - naboens fortelt havde allerede lagt sig! Tak til campingfatter og -mutter for den nye plads! Pludselig sås et lidt større skib, som skulle ind i havnen. En yacht på knap 54 m, som tydeligvis brugte både tid og kraft på at ramme præcist og komme i havn. Det så lidt vildt og ret flot ud!
Duen her har fundet et sted til sin etværelses - håber den klarer sig igennem blæsten, så ungerne flyver frivilligt fra reden.
Vandet er blæst lidt ud af bugten, så Mille er et stykke fra havet nu. Men det kan jo nå at komme tilbage. Vinden skulle gå lidt ned i nat, og i morgen satser Mille og jeg på at komme lidt tættere på Lillebælt. Det vil godt nok være lækkert!
Bonusinfo: har opdaget at Dansk Sprognævn ligger i Bogense. De er nogen af mine yndlingsnørder, når de optræder i radioprogrammer og deler viden om afkroge af vores sprog!
Inden aftensmaden var jeg en smut ude på molespidsen og fik en kop kaffe på en café, hvor der var udsigt til hvidt skum så langt øjet rakte. Udenfor igen stødte jeg på et par fra Blåvand - et af mine yndlingssteder i Danmark. De er om nogen vant til den rå natur og blæsten og vælter ikke så let. Snakken kom omkring Corona, og de fortale hvor fantastisk lederen på datterens efterskole i Hvide Sande havde taklet alle de skiftende meldinger, og eleverne havde på alle mulige kreative måder fået så fin en årsafslutning. Lancier var fx ændret til linedance! Tænker at mange ledere og ansatte på skoler, gymnasier, børnehaver, vuggestuer mm er nogen helte, som har skullet styre et skib sikkert i havn imellem skiftende meldinger og vindstød!
Har spist og haft hyggelig snak med bedstefaderen, som plejer at komme forbi køkkenet med opvask på den her tid.
Det har været rart at være på land her, telte et sted hvor vi må være 24/7, kunne gå indendørs når det stormer og regner, have adgang til strøm, bad og toilet. Tak for det. Vi er opladet til den videre færd i morgen!

2 kommentarer:

  1. Hej kæreste Nenia.
    Endelig livstegn herfra. Jeg har lige læst om dine første 5 dage, hvor er det dog dejlig læsning, som gør een så glad ved livet, tak for det.
    Stod lige før ude i sommernatten på Gniben og røg en stille smøg og tænkte med stor taknemmelighed på vores helt unikke, kærlige og varme venskab, et kæmpestort privilegium.
    Malene, Marius og jeg ankom her i min yndlingskusines sommerhus søndag kl. 18, her er SKØNT for os alle, Marius RÅtrives i disse omgivelser.
    Jannik kom med Caspar og Laura i går tirsdag kl. 10, så der er gået totalt Mormor ! den. Torsdag-fredag støder Christine og Lisbeth (ekskone 3) til, hjem lørdag.
    Det er mere end 3 timer siden, at jeg blev emerita, det er en stor ting, og det føles dejligt.
    Efter at alle var gået til ro, sad jeg typisk nørdeagtigt og renskrev i Sibelius nogle polyrytmeting, som Kirsten havde bedt om.
    Jeg var i fredags til den lille IKK-sommerafslutning. Hyggeligt, men der kom ikke så meget ud af det med løn til Kirsten. Du hører nærmere, når du lander fra din færd.
    Knus og kram fra Birthe

    SvarSlet
  2. Kærlig hilsen og rigtig god tur videre fra Heidi, Kyst Camping.
    Jeg har nævnt dig i min blog https://kystcamping.dk/blog, håber det er OK ellers så sig endelig til.
    Bedste hilsner

    SvarSlet